tisdag 30 juni 2015

Dag 59: Långören-Sikhjälma

Distans: 42 km
Paddeltid: 9 h 37 min
Total distans: 1 456 km
Dagssnitt: 24.7 km/dag
Vind: 5-7 m/s SV
Vilodagar/inblåsta dagar: 7
Paddelväg: klicka här

Natten blir varm. Det är som att sova på ett badrumsgolv med golvvärmen uppskruvad till max. Trots det sover jag ganska bra. Den byiga frånlandsvinden rycker och sliter i tältet, men jag har säkrat det bra så inget skäl till oro. Idag får jag nog jobba en del i vinden då färden kommer gå västerut mot Gävle. Först står kärnkraftverket Forsmark på tur.

Bland alla stenar finner jag en klippa för ett lunchstopp.

Har ingen väckarklocka igång så först vid tio är jag på vattnet. Som jag hade befarat blir det kämpigt på många ställen där vinden vrider kring öarna. Efter Öregrund har husen mer eller mindre försvunnit. Det är som att vara ute i vildmarken men så mitt i allt det orörda ett kärnkraftverk. Det finns en bro jag kan gå under och slipper runda den konstgjorda sjön som byggts för att studera kylvattnets påverkan på växter och djur.

 

Strax innan Fågelsundet gör jag en vänstersväng. Landet börjar gå nedåt i sydvästlig riktning och jag paddlar in i Lövstabukten. Nu blåser det i princip rak motvind och det börjar gå en del sjö, trots frånlandsvind. Fågelsundet ser lite trist ut på håll och de få öar som finns här ser inte särskilt tältvänliga ut. Jag fortsätter till Sikhjälma, det blir nog bäst så och då slipper jag den exponerade biten under morgondagens nordanvind. Ulla-Karin och Nisse välkomnar mig varmt och jag får tälta på deras beachvolley-plan. Blir dessutom inbjuden på en kvällsfika och tydligen är jag inte den första idioten som stannat till här med kajak. Det sägs att folk blir allt trevligare desto längre norrut man kommer och det har jag fått bekräftat sen Öregrund. Imorgon ska det blåsa nordligt men ser ut att lugna sig efter lunch. En välbehövd sovmorgon med andra ord.

Sikhjälma

1 kommentar:

  1. Kul att du stannade till i Sikhjälma. Jag känner igen wolleyplanen. Övernattade där i fjol. Även kul att få vara din medresenär på din välskrivna blogg med alla fina bilder. Lycka till med resten av färden.

    SvaraRadera